در تحقیقات کمی:
معمولا به افراد نمونه، آزمودنی (subject) گفته میشود.
درکتاب راهنمای نشر انجمن روانشناسی آمریکا – APA توصیه شده است :
بگونه ای شرکت کنندگان در تحقیق را معرفی کنید که از حضور آنان قدرشناسی شود.
مثلا شرکت کنندگان، افراد، دانشجویان دانشکده و..
استثناء: زمانی که بحث آماری مطرح است، استفاده از واژه آزمودنی مناسب است
در تحقیقات کیفی معمولا از واژه موردیا شرکت کننده استفاده میشود
منطق نمونه گیری
منطق نمونه گیری در تحقیق کمی نمونه مورد مطالعه با این قصد که معرف جامعه بزرگتر باشد انتخاب میشود.
ولی در تحقیق کیفی ، پژوهشگر صرفا به نمونه خود که شامل یک مورد خاص است علاقه دارد